Moto Guzzi 80 år gammel

Søgen efter Moto Guzzi's forsvundne ånd, og den skrøbelige balance mellem nye ideer og traditioner, førte til introduktionen af V11 Sport Rosso Mandello.

Cyklen blev præsenteret på Intermot 2000 i München og det var en eksklusiv, begrænset serie motorcykler, med alle 80 års historie og avant-garde teknologi.

80 års jubilæet hos Mandello del Lario markerede en periode hvor de redefinerede produkt serien. Der blev arbejde både på udseende og teknologi, så cyklerne nu kunne imødekomme de stadig mere sofistikerede markeds krav. Der blev udviklet nye modeller af California familien, fra den essentielle Stone til California EV Touring med dens store mængde af tilbehør. Der kom også nye modeller med forskellige konfigurationer i V11 sports linien fra den nøgne Café Sport og Ballabio til Le Mans sport-tourer og Le Mans Rosso Corsa. Den klassiske Nevada havde fortsat succes. Med elektronisk indsprøjtning, vandt den også det kvindelige publikum med dens nemme betjening og moderne farver.

Den fleksible Breva 750 i.e., aggressive Griso og ultra-sportslige MGS-01 Corsa er et udtryk for Moto Guzzi's forskellige sjæle.

Et nyt kapitel begynder

Mellem d. 28 og 30 December 2004, underskrives den endelige aftale for overtagelsen af Aprilia - Moto Guzzi Group.

Overtagelsen skaber en ledende europæisk to-hjuler gruppe: med en omsætning på 1.5 mia. Euro, 24% andel af det Europæiske to-hjuler marked og 35% andel af det Italienske marked, en årlig produktion på mere end 600000 køretøjer, 6000 ansatte, 8 produktions afdelinger over hele verden og forretninger i mere end 50 lande.

Den 3 Marts 2005, bliver Daniele Bandiera (47 år, ingeniør, flere senior poster i Alfa Romeo og dermed i Fiat Group, og i 2002 udnævnt til President for Alfa Romeo Business Unit) udnævnt som Chief Executive Officer for Moto Guzzi SpA med den opgave at lede firmaets redning og skabe en profit.

Den 24 Marts i Milano, får Breva V 1100, det nye Italienske bud på en naked bike, sin officielle debut. Breva V 1100 er tiltænkt dem der kan lide at køre Italiensk. Der er mange nye forbedringer ved denne 1100 cc motor der stadig ligner den traditionelle 90° V. Takket være den elektroniske indsprøjtning, lever Breva V 1100 op til alle de nye miljøkrav og er også klar til den kommende Euro3 emission standard.

Men dette er blot begyndelsen på et nyt kapitel i Moto Guzzi's historie.