Den klassiske ånd og teknologien ved årtusinde skiftet
Den storslåede 90° V-Twin design blev brugt til mindre maskiner og Moto Guzzi V35 og V50 kom på markedet, og gav dermed Moto Guzzi et nyt salgsområde op gennem 1980erne.
I samme årti introducerede de også "The american style" med Custom og Florida modellerne, og enduro modeller med halvkåbe. Alligevel var produktionen koncentreret om to hovedområder, Gran Turismo og high performance motorcykler, begge typiske for Moto Guzzi der havde et rygte for komfortable lang distance cykler og en historie med racer succes.
Den mest berømte af periodens Gran Turismos modeller var uden tvivl California. På senere California modeller kom der elektronisk benzinindsprøjtning og et integral bremse system med automatisk tryk fordeling mellem for- og bagbremse.
Le Mans, Daytona, Centauro og Sport 1100 var på den anden side et udtryk for Mandello del Lario's racer arv.
Alle disse cykler fik upside down forgafler. Dette forgaffel design var stort set det samme som Carlo Guzzi havde brugt over halvtreds år tidligere på Airone og Astore modellerne og er et udtryk for Carlo's vision og opfindsomme design der altid har været essensen af Moto Guzzi.
Den umiskendelige stil og karakter fra disse 80'er maskiner trak deres spor ind i 1990erne ved den nye California, Nevada og V11 Sport.
Som årti, så 1990'erne en venden tilbage til klassisk design og koncept, revitaliseret og teknologisk opgraderet til at imødekomme moderne krav.
Desværre var 1990'erne også årtiet hvor Guzzi led under en længere serie af organisatoriske forandringer og ejerskifte.
I 1988, fussionerede Fratelli Benelli og Seimm og blev til Guzzi Benelli Moto (G.B.M. S.p.A. ). Fussionen førte til at Benelli fabrikken blev solgt og Innocenti blev lukket. Til trods for disse nedskæringer, viste gruppens 1993 resultat igen røde tal, så det følgende år overgav "De Tomaso Industries Inc. affida il mandato di gestione della G.M.B. S.p.A" kontrollen over G.B.M. S.p.A. til Finprogetti. Tidligt i 1996, var der igen positive tal på bundlinien, så de kunne fejre Moto Guzzi's 75 års fødselsdag med stil. Samme år besluttede G.B.M. at ændre firmaet navn så det igen hedder Moto Guzzi S.p.A.. Finprogetti købte en stor aktie beholdning i D.T.I.-De Tomaso Industries.
Da De Tomaso trak sig tilbage fra firmaet i August 1996, ændrede D.T.I. deres navn til Trident Rowan Group Inc (TRG).
Ved slutningen af 1998, var produktionen i Mandello del Lario under Mario Tozzi-Condivi's kontrol, som dermed blev Managing Director.
På samme tid, begyndte forhandlinger om tekniske aftaler med andre motorcykel firmaer, med salg som en absolut mulighed. Den 14 April 2000 blev en forhandlingsløsning underskrevet og Moto Guzzi blev overtaget af Aprilia S.p.A.