"Vind Tunnellen" og den "Otte Cylindrede"

Præcis halvvejs gennem århundredet, blev den berømte Galletto født, den første scooter i historien med store hjul og en forløber for et concept der er blevet extremt populært i nyere tid. Så kommer den nye letvægts motorcykel Zigolo 98 fulgt af Lodola 175, det sidste projekt der var personligt designet af Carlo Guzzi i 1956. Tendensen til at være forud for sin tid kan ses i den konstante research i bedste design og konstruktions metoder. I 1950, som den første og eneste konstruktør i verden, byggede Moto Guzzi den første vind tunnel til at teste 1:1 skala prototyper, hvilket førte til udviklingen af den første moderne kåbe. Med denne nye detalje, overskred cyklerne 200 km/t og etablerede deres føreposition i alle race både på bane og på vej. Racer teamet var tæt knyttet og meget opfindsom, med teknikere som Umberto Todero og Enrico Cantoni arbejdende side om side med en designer der snart skulle blive legendarisk. Kun en dygtig tænker der ikke var bange for at drømme kunne finde på at sætte den imponerende otte cylindrede 500 cc motor på en motorcykel. Men Giulio Cesare Carcano lader sig ikke begrænse og Moto Guzzi's 500 V8 (otte cylindret) var en realitet, med dens 80 hk og 285 km/t. Ingen ville igen prøve med så stort et antal cylindre på en MC, en klar demonstration af Moto Guzzi teknologiske overmagt. Cyklen demonstrerede med det samme en stærk personlighed og et stort temperament, da den vandt sine første løb, og det var firmaets beslutning om at trække sig fra race, der afgjorde dens skæbne.

Hør den otte cylindrede Moto Guzzi her