"Guzzino 65" får hele italien i sadlen
Racer modeller som Dondolino, Gambalunga, Condor og Albatros blev ogsåproduceret til private kørere. Den teknologiske udvikling fortsatte. I 1939, introducerede de Airone 250 med gearpedal kontrolleret fire-trins gearkasse. Den blev italiens mest populære mellemklasse motorcykel. Der blev eksperimenteret med at sætte kompressor på den "250 Compressore" og i den konfiguration vandt den "Freccia Azzurra", en pris der blev givet til de cykler der holdt både time- og kilometer rekorden. Anden verdenskrig nærmer sig, men selv under disse omstændigheder, kunne Moto Guzzi's opfindsomhed og brugbarhed mærkes, de designede den legendariske Trialce, oprindeligt en tre-hjuler, der hurtigt kunne skilles ad og samles igen, designet til at blive kastet ud med faldskærm. Alce sidevognen med træk på hjulet blev hægtet på med en torsion stang for at undgå hældning og for ikke at miste kontrollen i sving. Efter krigen, kom der nye modeluner og folks smag ændrede sig. Motorcyklen var ikke længere et køretøj for de få, reserveret for en elite af dygtige kørere. Den blev til et dagligdags køretøj. En forandring der gav genklang i konstruktørernes design der nu handlede om fleksible mellemklasse cykler, de skulle være billige i indkøb og vedligeholdelse. Så for at følge med tiden, udgav Moto Guzzi markedets første twin, Guzzino 65. En sjov detalje er at, selvom den oprindelige pris var 80000 lire så fordobledes prisen meget hurtigt på grund af inflation. Den var spartansk og praktisk, og de solgte 50000 på tre år, en ny italiensk rekord. Cyklen holdt ved, og under navnet Cardellino, fik den en ny optur i 1950erne.