Den store italienske legende "Ørnen" fødes

Den 15 Marts 1921, starter "Società Anonima Moto Guzzi" i Mandello del Lario, for at "Fabrikere og sælge motorcykler og andre aktiviteter relevant for eller associeret med metal- og den mekaniske industri".

Partnerne i dette foretagende var de velkendte Genova skibsredere Emanuele Vittorio Parodi, hans søn Giorgio og hans tidligere våbenbroder, fra det Italiensk luftvåben, og motorcykel entusiast, Carlo Guzzi. Som alle andre store entusiaster, kunne Carlo Guzzi ikke finde den ideelle motorcykel, så han besluttede at bygge en selv. På dette tidspunkt, var det stadig et pioner arbejde i denne sektor. Selv det at starte en af de tidlige cykler var noget af en opgave. Kørerne smurte motoren med en manual pumpe med et forfærdeligt resultat for tøjet.

At køre en motorcykel var noget af en bedrift, og listen over de reservedele du skulle tage med dig på tur inkluderede stort det alle dele.

Den første prototype blev bygget i 1919 i Mandello del Lario værkstedet med hjælp af smeden Giorgio Ripamonti. Cyklen blev kendt som G.P. (Guzzi-Parodi) fra initialerne af de to partnere, det var en 500 cc 1-cylindret med et fire ventilet topstykke og overliggende knastaksel. Den ydede 12 hk og kunne nå en hastighed på 100 km/t. Modellen var bygget meget efter flymotor teknologi, som designeren var meget erfaren med.

På sin tid var den revolutionerende, men G.P. blev modificeret mange gange før den endelige version, mest af alt på grund af de høje produktions omkostninger. Navnet G.P. blev opgivet da det kunne forveksles med Giorgio Parodi's initialer så navnet "Moto Guzzi" blev til, sammen med et tidstypisk ikon, Ørnen med de spredte vinger.