Transmission

6-trins gearkasse er standard på næsten alle motorcykler — de store touring-betonede har dog gerne kun 5 gear, enkelte motocrossere har undtagelsesvis 4 for at spare vægt og kostbar tid under gearskift. Endelig har de massive cruisere fra Boss Hoss blot 2 gear. Sportsmotorcykler har ofte close ratio-gearkasse med tæt spring mellem udvekslingerne, som matcher motorens smalle arbejdsområde. Omvendt har enduromaskiner gerne en såkaldt wide ratio-gearkasse (deraf modelbetegnelsen WR). Et nyere tiltag er automatgearkassen med dobbeltkobling, f.eks. Honda VFR 1200.

Koblingen er næsten altid flerpladet, våd — den løber i oliebad. På ganske få tourere og sportsmaskiner er koblingen dog tør. Slipper koblingen, samt quickshift ser vi også mere og mere på de store sportscykler. Et andet tiltag er tourmotorcykler uden koblingshåndtag, f.eks. Yamaha FJR 1300, her aktiveres koblingen elektrisk når man skifter gear.

Sekundærtrækket mellem gearkasse og baghjul sker enten med kæde eller kardan, hvor kæden har mindst krafttab og kardanen er mere servicevenlig. Bæltetrækket hos f.eks. Harley-Davidson, Buell og BMW forener disse egenskaber og er behageligt støjsvagt, men ikke særlig udbredt.