AJS - England 1911 - 1969

Så tidligt som 1897, eksperimenterede Stevens brødrene, Harry, George, Jack og Joe, med benzinmotorer
i deres fars værksted i Wolverhampton. De endte med at lave kvalitets, luft og vandkølede, motorer til
motorcykler, trehjulede og lette biler. I 1909 dannede de firmaet AJS (initialerne fra broderen Jack, Albert John
Stevens) og i 1914 deltog de i junior TT med en 350 cc sideventilet motorcykel, de satte samtidig hastigheds rekord
med en målt hastighed på over 75 km/t. I 1926 introducerede de en motorcykel med OHC motor (overliggende
knastaksler). Stevens brødrene gabte dog over for stor en mundfuld, da de begyndte at producere biler, lastbiler,
busser, ja selv radioer. De måtte i 1931 sælge til Associated Motor Cycles Ltd. (AMC). Under AMC fortsatte AJS
med at lave racer og sports motorcykler. I 1935 lavede de en 500 cc V-4 motor og i 1936 med kompressor. Den
havde dog ingen succes, men i 1938 dukkede den op igen som vandkølet motor, og under Ulster grand prix 1939
satte den en omgangstid på over 160 km/t. Efter Krigen lancerede AJS nye 350cc og 500cc en cylindrede motorcykler
med hydrauliske forgafler og svingarm bag med affjedring. Mellem 1950 og 1965 vandt AJS isle of Man løbende
10 gange i junior klassen. I 1960'erne faldt salget af AJS motorcykler og i 1967 opgav AMC og solgte AJS til
Manganese Bronze Holdings, som forsøgte at holde liv i AJS navnet, men de opgav i 1969, og 60 års
motorcykel produktion stoppede.

Tilbage til liste