Mike Hailwood den nye stjerne

Men det var alligevel den 21årige englænder Mike Hailwood, der blev genstand for størst opmærksomhed den sæson. Han fik først sin maskine til rådighed lige før løbene på Isle of Man. Alligevel vandt han såvel 125 som 250 klasserne. Mange var blevet klar over, at det nok var verdens største TT-kører der viste sine talenter. Det var også en fantastisk bedrift af Honda, som her kørte sin 3. sæson på Isle of Man. Mike Hailwood fortsatte takterne i årets VM-serie, og vandt yderligere tre løb, og blev samlet vinder af VM-titlen i 250-klassen. Allerede denne første lange sæson, vandt Honda ikke færre end 18 Grand Prix’er. Hertil to verdensmesterskaber.

Året efter skrev Mike Hailwood kontrakt med italienske MV Agusta med henblik på 500 klassen, som var den mest presti-gefyldte. Jim Redman fortsatte sit samarbejde med Honda, som også skrev kontrakt med ireren Tommy Robb. Det var også i 1962, at 50 cc klassen fik status som VM-klasse, en klasse der passede de små kørere Redman og Robb ganske godt. Taveri vandt et enkelt Grand Prix i 50 cc klassen, men hele fem løb i træk i 125 klassen, og dermed VM-titlen. Honda gjorde rent bord, og var herskende i 125, 250 og 350 klasserne. Redman vandt VM i 250 og 350, og gentog bedrifterne igen i 1963. I 1964 vandt Jim Redman samtlige otte VM-løb i 350-klassen. Honda var totalt dominerende. I 125 klassen havde Taveri en ny 4-cylindret maskine klar, og vandt titlen uden besvær. Englænderen Ralph Bryans kørte den nye 2-cylindrede 50 cc maskine, og vandt tre GP-løb. Året efter vandt han VM på maskinen.


Tommy Robb, 250cc. Ulster 1963


Ralph Bryans, 50cc. Holland 1964

Fire VM-titler i træk

Ved slutningen af 1964 kom Honda med sin 6-cylindrede racer i 250 klassen, og modellen blev løbende udviklet gennem hele 1965, samme år som Redman vandt sin fjerde VM-titel i træk i 350cc klassen.

Da Honda i 1966 kom med sin første ''store" gademaskine. CB 450, var det hensigten, så hurtigt som muligt at have en maskine klar til 500 klassen. Dermed var Honda den første fabrik i verden som havde kørere i samtlige soloklasser i VM: 50-125-250-350 og 500. Jim Redman skulle køre 500, og annoncerede før sæsonstarten, at han ville stoppe med udgangen at 1966. I 250/350 blev fabelagtige Mike Hailwood genansat. Han havde da vundet 4 VM-titler i træk på MV Agusta. Egentlig ville Hailwood helst have kørt 500, men at loyalitet for Redman, skulle han først have chancen.

Modellerne til de 5 soloklasser i VM indbefattede 50 cc twins. 20-ventilede, 5-cylindrede 125, 6-cylindrede maskiner i 250/ 350, og en 4-cylindret i 500. Årets to første VM-løb vandt Redman, foran den nye italienske stjerne Giacomo Agostini på MV Agusta. Ved det tredje Grand Prix på belgiske Spa Francorchamps, styrtede Redman, og trak sig ud af sporten. Hans maskiner blev stillet til rådighed for Hailwood. Det blev til tre sejre og en andenplads, og en samlet andenplads i VM, efter Agostini. Men Honda vandt konstruktørernes VM. I 350 klassen var der derimod ingen tvivl, englænderen vandt klart foran Agostini. I 250-klassen var Honda dominansen endnu mere klar. Mike Hailwood vandt samtlige 10 løb han deltog i. I 125 klassen sagde Luigi Taveri farvel med at vinde VM-titlen. Det år, i 1966, vandt Honda konstruktørernes VM i alle fem klasser, og fik totalt set 29 Grand prix sejre, alene i den sæson.

Med den totale dominans i alle soloklasser, besluttede Honda at trappe aktiviteterne ned, og bruge ressourcerne til nye udfordringer på især gademarkedet. De mindste klasser, 50 og 125 blev sløjfet af programmet. Honda havde nu kun Hailwood og Bryans som kørere i 250, 350 og 500. Honda og MV Agusta sloges indædt om sejrene, med italienske Benelli med Renzo Pasolini som outsider men med MV Agusta og Agostini som vinder af 500 klassen, med Mike Hailwood på Honda som 2’er. I 350 byttede de to kørere og mærker placeringer. 250 klassen vandt Hailwood.

Med udgangen at 1967 meddelte Honda, at de trak sig helt ud af Grand Prix sporten til fordel for produktionsmaskiner. En anden, og lige så vigtig grund for beslutningen, var meddelelsen fra motorsportsorganisationen FIM, at man skulle begrænse antallet af cylindre. til 1 i 50 cc, 2 i 125/250, og 4 de to store klasser, 350/500. Samtidig blev der lagt meget restriktive begrænsninger på støjudviklingen, en nødvendig konsekvens af den stigende miljøbevidsthed verden over. Det var faktorer som favoriserede 2-takts motorer frem for 4-taktere, især i de mindste klasser.


Takahashi og Redman ved start i det tyske GP. 1964


Honda RC 149, 125cc. 1966