I 1982, tog Honda et nyt skridt da de valgte V-4 layoutet til deres højt ydende motorer. Den første motorcykel med denne motor var VF 750 S, i nogle lande kendt som Sabre. Selv i den første generation, ydede den 90°, V-4 motor 82 hk. Det var en vandkølet, 16-ventilet udgave med kardan træk.
Honda VF 750 S
Honda havde ikke lavet en alt for god motor i sin første udgave af V-4 og det var først med de senere modeller at V-4 konceptet virkelig overgik sig selv, det blev en stærk motor samtidig med at det var en uopslidelig motorkonstruktion. VFR 750 F fra 1985 tog V-4 layoutet til nye højder, og så kom den legendariske VFR 750 R / RC 30 i 1987, en racer til gaden med fantastiske køreegenskaber. Den havde en-armet bagsvinger fra RVF fabriks racerne, udviklet sammen med det Franske Elf. Dens motor blev samlet i hånden for at give den bedste ydelse. Dens meget flotte resultater i Superbike og TT Formel 1 løbene taler for sig selv.
Honda VFR 750 R RC30
Kraftfuld V-4 ydelse og sidste nye stel teknologi udgjorde den helt fantastiske RC 45. John Kocinski kørte sin Honda til sejr i 1997 World Superbike serien.
Honda RVF 750 R RC45
Honda NS 400 R
Et andet positivt resultat var NR 750, dramatisk afsløret i 1992 som en dyr, eksklusiv, limited edition motorcykel, og nu som et højt skattet samleobjekt. Den var ikke blot den første gade motorcykel med ovale stempler, NR 750 introducerede mange andre nyskabelser, fra programmeret benzin indsprøjning og et nyt køle system til en racerlignende cassette gearkasse. Stel og kåbe var designet ved hjælp af computer analyser og tests for at skabe den bedste aerodynamik, luxuriøs komfort og et fantastisk, aggressivt udseende.
Honda NR 750