Honda CBX

Efter at have forbløffet verden med deres seks-cylindrede Grand Prix racere i 1960'erne, smed Honda en bombe i 1978 da de annoncerede derea seks-cylindrede 1000cc gadecykel. Det var en formidabel motor at se på med dens række af seks afgangsrør og brede motor. der nærmest kunne være knævarmer, CBX 1000 var en meget stærk maskine. Den var oprindeligt tænkt som sportsmaskine, men den store seks-cylindrede blev en super-tourer i form af CBX 1000 FII Pro-link i 1981, nu med kåbe, side tasker, og en helt ny vigtig Honda feature, Pro-Link centralt placeret baghjuls affjedring.


Honda CBX 1000 FII Pro Link

I den anden ende af skalaen i 1979 (den så hurtig ud, selv når den holdt stille!), kom den lille racer agtige MB som var perfekt for nybegyndere. Den var let og kvik, og en 50cc to-takts motor gav en ideel blanding af ydelse, nem vedligeholdelse og økonomi.


Honda MB 50cc

Konceptet bag trail-cyklen, en lovlig gadecykel med realistiske off-road egenskaber, blev skabt i 1970'erne. Den første rigtigt effektive off-road Honda var den lette SL 350 twin, med Honda's nye generation, to-cylindrede twin motor. Den blev efterfulgt af de 1-cylindrede XL maskiner med fire ventilede topstykker.


Honda SL 350

I 1974 kom den første udgave af den vandkølede, firecylindrede bokser, 1000cc GL 1000 super-tourer, og den imponerede motorcykel verdenen med sin størrelse og meget luksuriøse specifikationer. Da den kom på markedet overgik Gold Wing alle foregående standarder for komfort samtidig med at den tilbød en høj march hastighed. Gold Wing blev opdateret i 1980 med en nykonstrueret 1100cc motor med rigelig hestekræfter til lang-tur. Den efterfølgende GL 1200 Wing De Luxe (Aspencade i USA) fra 1984 havde en stor kåbe og masser af bagageplads, med både sidetasker og topboks, som standard udstyr.


Honda GL 1000

I 1990 var ST 1100 Pan Euro-pean et nyt alternativ til Gold Wing, som lang-turs maskinen for to personer med bagage. Det var en letkørt motorcykel der kunne holde høj hastighed på motorvejene og stadig give en god benzin økonomi sammen med en stor rækkevidde på næsten 360 kilometer mellem optankningerne.


Honda ST 1100 Pan European

Den fantastiske Honda F6C fra 1996 er en blanding af en raket og en ægte hot-rod. F6C har en traditionel stil, med enkle farver, sammen med en masse krom der virkelig fremhæver boksermotoren og dens fremtrædende udstødning.


Honda F6C

Det hårde trans-Africa Paris-Dakar Rally var blevet rigtig populært i 1980'erne, og det inspirerede XL 600 LM, en høj off-road cykel der gav en god ydelse fra dens store "en-stamper" motor. Den første Honda der vandt rally'et i 1982 var en næsten standard XL 500 trail maskine, motoren var boret op til 550cc. Senere blev XL 600 R udviklet til en mere forfinet og brugbar, ørken racer-lignende "en-stamper" maskine. Dominator NX 650 blev en meget respekteret og vedholdende favorit på det Europæiske marked.


Honda NX 650 Dominator

Honda tog en helt ny retning fra trail konceptet i 1986, med den civilicerede Transalp, drevet af en 600cc udgave af den vandkølede, seks ventilede, V-2 motor, man første gang så på VT 500. I April 1997, fejrede Honda ti års jubilæum for denne model, samtidig med at Transalp produktionen nåede 100,000 cykler.


Honda Transalp

CR 250 R raceren fra 1997 repræsenterer to-takts teknologi når den er bedst, den har Power Jet Control og noget af den bedste elektroniske tænding. Men den største overraskelse ved denne maskine er ikke motoren, men stellet sammen med aluminiums bagsvingeren, delta Pro-Link bag affjedring, som var nyt i motocross verdenen. Beviset på at det fungerer kom da Stefan Everts' i 1997 vandt 250cc motocross verdensmesterskabet, på en CR 250 R.


Honda CR 250 R

I 1981 introducerede Honda CX 500. Den havde fire ventilede topstykker, vandkøling, kardan træk og slangeløse dæk. CX 500 blev også lavet i en udgave med Honda’s avancerede turbolader teknologi. CX 500/CX 650 Turbo var verdens første serie producerede turboladede motorcykler og Honda's første med benzinindsprøjtning.