Honda's egne produkter kom snart på markedet og Honda Motor Co. blev etableret i 1948. Soichiro Honda var uden tvivl den drivende kraft i firmaet, men Takeo Fujisawa, som tilsluttede sig Honda i 1949, komplementerede Honda 's iderige geni med en meget skarp fornemmelse for finanser. Fujisawa hjalp Honda gennem en meget svær periode i midt-1950'erne, og skabte en aldrig før set ekspansion af et salgs og service netværk i Japan. Hans meget klare forståelse af marketing startede Honda's fænomenale verdens ekspansion i 1959, i samme år deltog Honda første gang i Isle of Man TT race.
Takeo Fujisawa
Velvidende om at succes på racerbanerne var nøglen til global salgssucces, besøgte Soichiro Honda Isle of Man TT in 1954, og efter at have overværet løbet, tog han derfra besluttet på at matche - og overgå - de høje tekniske standarder han havde set i aktion. I 1959 deltog Honda teamet i sit første TT og den første sejr kom i 1961 da Honda tog de tre første pladser i både 125cc og 250cc racene.
I 1966 sejrede Honda i alle fem klasser. Efter at have vundet 18 TT race og 17 konstruktørers verdensmesterskaber, trak Honda sig fra Grand Prix race i 1967 for at koncentrere sig om en ny udfordring: Bilen.
Honda vendte tilbage til Grand Prix scenen i 1979, men det var en meget anderledes racer verden, som nu havde ændret reglerne, der var begrænsning på antallet af cylindre og gearudvekslingerne, og straffe til fire-takts maskiner. Men til trods for de overvældende odds, holdt Honda ingeniørerne fast i den større udfordring det var at lave en konkurencedygtig fire-takter, og udviklede den unike NR 500. Der var utallige tekniske udfordringer der skulle løses før NR 500 opnåede en 11. plads i 1982 verdensmesterskabet.
Honda's første ægte motorcykel, 1950 Type D, også den første kædetrukne Honda, havde en to-takts motor. Den havde to-trins gearkasse og et stel af presset stål med den seneste type teleskop forgaffel. Herefter kom Honda's to cylindrede maskine, den kvikke 125cc C92 Benly tourer, en avanceret maskine med to cylindre og overliggende knastaksel, en teknisk løsning de fleste konstruktører udelukkende brugte på deres racere. Den var også udstyret med en elektrisk starter, på det tidspunkt meget sjældent på en motorcykel.
Honda C92 Benly
I 1958 skabte Honda hvad der skulle blive verdens største salgssucces. Konstruktører havde drømt om at skabe en to-hjuler med ægte masse appeal. Honda var den første til at realisere dette med C100 Super Cub serien.
Honda C100 Super Cub
Motoren var stærk nok til at slæbe både køreren og forskellige former for last (fra bagage til levende dyr) og “træd-igennem” designet skabte en populær to-hjuler der nemt kunne køres af mennesker af begge køn og alle aldre.
Gennemslagskraften af Honda's 1960 250cc, twin-cylinder CB72 gjorde den til den mest kontroversielle motorcykel på de store markeder i Europa og USA. Den stærke hurtigt snurrende motor var en helt ny oplevelse for kørere der kun havde oplevet den slags kraftudfoldelse fra store, tunge, ofte uhåndterlige, oliedryppende og ustabile maskiner. Det var den helt rigtige introduktion til motorcykling for de unge begyndere, der lærte at køre på en CB72, også kendt i USA som: the Hawk.
Honda CB72
Produktionen fra Honda's Japanske fabrikker nåede en industriel rekord på 100,000 pr måned i 1961. I 1963 startede den første europæiske produktion i form af knallerter på Honda Benelux fabrikken i Belgien.
Den første model der blev fremstillet var den 49cc C310. Selvom den ikke med det første var en succes, modificerede og forbedrede de den så den til sidst blev til de efterfølgende C320 og C311 knallerter. I 1965, overgik Honda ethvert andet mærke i både produktion og eksport. En helt ny række af produkter var på vej.
Honda C320
1965 P25 var designet til knallert markedet, der på dette tidspunkt var stort. Den havde en motor med overliggende knastaksel, og så var den på fineste vis bygget sammen med baghjulet.
Honda P25