Pludselig, begynder det karakteristiske Honda at vise sig:
“Ingeniørarbejde uden personlighed har ikke megen værdi.” (1947)
![]() |
Struktur diagram af prototypemotoren “skorstenen”
Den første motor lavet af Honda, endte med denne prototype. Den blev i daglig tale kaldt for “skorstenen” på grund af dens unikke design med en lang cylindrisk top. |
Den første af Honda's prototypemotorer var den legendariske “skorstenen”.
Præsident Honda kom med en gennemgribende unikt koncept til en ny motor, og viste det til Kawashima ved at “tegne den på værksteds gulvet.” At knæle ned og lave koncept tegninger på gulvet var en vane der hang ved i hele Honda's liv.
“Rent forretnings mæssigt, ville vi have klaret os fint ved blot at kopiere generator motoren” sagde Kawashima. “Den ydede sådan set det vi havde behov for. Men på det tidspunkt, var han allerede blevet den "Gamle" vi kender idag, og han kunne simpelthen ikke holde ud at skulle "nøjes" med den motor som den var. Han kunne ikke lide at kopiere ting.”
Kawashima tog hvad Præsident Honda havde vist ham, de rå koncepttegninger, og gik igang med at lave dem til et reelt motor design.
Bagefter da Præsident Honda kiggede på designet fra sin ingeniør, spurgte han typisk:
“Hvilke dele ved den er nyt? Hvilke dele ved motoren er anderledes fra andre fabrikater?”
Det var altid det første han spurgte om, så det var denne første motor han lavede, der adskilte sig fra det konventionelle design.
Det øgenavn motoren fik “skorstenen”hænger stadig ved. Som det fremgår af navnet, havde både stempel og topstykke en lang cylindrisk top, og så havde den et usædvanligt centralt skyllesystem, hvilket gjorde den til den mest ukonventionelle 2takts motor. En sådan motor var aldrig før blevet brugt på en motorcykel.
Målet med denne motor var at minimere ulemperne ved en 2takts motor og forbedre ydelsen. Med andre ord, var det meningen at den skulle have et mindre benzinforbrug og en højere ydelse. Men udviklingen af denne motor stoppede før den kom i produktion. Maskinværktøjernes tolerancer og de tilgængelige materialer levede simpelthen ikke op til kravene som dette design krævede, motoren løb simpelthen ind i det ene problem efter det andet.
Ingeniør tegningerne og prototyperne af denne motor er alle forsvundet, hvilket er med til at give den noget af en kult status i Honda historien. I 1996, lavede man dog en replica af "skorstenen" til Honda's museum, the Honda Collection Hall (HCH). Det var en plan der kom på foranledning af Masahiro Sato, projekt leder for etableringen af HCH.
Takamasa Onda (nutidig Chef ingeniør for Honda R&D Co., Ltd.) havde ansvaret for at genskabe motoren. Ifølge ham, gjorde det at lave motoren med nutidig maskin teknologi at dens ydeevne lå langt over andre 2takts motorer fra den tid, præcist som Præsident Honda havde forventet. Onda sagde at den specielt havde et meget lavt benzinforbrug.
Teoretisk, var det den helt rigtige vej at gå. Men projektet fejlede fordi motoren var alt for avanceret for sin tid. Denne situation var en som ville dukke op igen og igen hos Honda Motor Co. Men hver gang Honda "snublede" rejste han sig bare igen og fik noget nyt ud af det. Det er simpelthen Honda metoden at tage fiaskoens erfaringer og vende den til fremtidig succes.