Honda CBR 1000 RR Fireblade
285.985,-
Kategori | Sport |
Tophastighed | 294 km/t |
Acceleration | 0 - 100 km/t på 3,2 sek. |
Forbrug | 17,5 km/liter |
Motor | 4-cylindret vandkølet 4-takts rækkemotor. 2 overliggende kædetrukken knastaksler. 4 ventiler pr. cyl. Boring: 76 mm. Slaglængde: 55,1 mm. Slagvolumen: 1000 ccm. Kompressionsforhold: 13,01:1. Maks. effekt: 192 hk / 143 kW ved 13000 o/min. Maks. moment: 114 Nm ved 11000 o/min. Ride by Wire Indsprøjtning med 4 stk 48 mm spjældhuse. |
Transmission | 6 trins gearkasse. Flerpladet slipperkobling i oliebad. kædetræk. |
Stel | Boksramme og hjælperamme i aluminium. Medbærende motor. Kronhovedvinkel: 66,7°. Efterløb: 96 mm. Akselafstand: 1405 mm. Styrdæmper. |
Affjedring for | Showa big piston Upside-down teleskopgaffel med 43 mm gaffelben. Justerbar fjederforspænding og dæmpning. Fjedervandring: 120 mm. |
Affjedring bag | Svinggaffel med centralt placeret Showa BFRC støddæmper. Justerbar fjederforspænding og dæmpning. Fjedervandring: 138 mm. |
Bremser | For: 2 stk. 320 mm flydende skiver. 4-stemplede radiale monoblok calipere.
Bag: 220 mm fast skive. 1-stemplet flydende ophængt caliper. ABS. |
Dæk og fælge | For: 120/70ZR17 på 3,50" alufælg.
Bag: 190/50ZR17 på 6,00" alufælg. |
Mål og vægt | Totallængde: 2065 mm. Sædehøjde: 832 mm. Frihøjde: 130 mm. Tankkapacitet: 16 liter. Egenvægt: 198 kg. |
Vægt/kraft forhold | 1,03 kg/hk |
Udstyr |
Startspærre (HISS), Elektronisk styrdæmper, Inertial Measurement Unit (IMU), Honda Selectable Torque Control (HSTC), ABS, Riding Mode Select System (RMSS) |
Beskrivelse | Den legendariske Fireblade har været igennem mange ændringer og evolutioner – hver og en med konceptet Total Control som fundament. Og den nye Fireblade forbliver tro mod de første principper og det originale projekt – forholdet mellem effekt og vægt – med fokus på styring, sving og acceleration. For at fuldføre denne designambition når den 16-ventils 999,8 ccm DOHC-motor med 4 cylindere, 192 hk ved 13.000 o/m med 114 Nm moment ved 11.000 o/m (holdt op imod en vådvægt på kun 196 kg), hvilket giver en helt utrolig sportspakke. Fireblades chassis har fuldt justerbar Showaaffjedring, og for at tage det til næste niveau bruger Total Control en 5-akset inertimåleenhed (IMU), der fungerer gennem en ECU til styring af alle- maskinens elektroniske kørselshjælpemidler. I 2019 er Hondas Selectable Torque Control (HSTC) blevet forbedret, så den giver en blødere og mere diskret intervention ved aggressiv banekørsel samt wheelie control og forbedret gas- og motorrespons for en god følelse ved indgang til et sving. Der er et kraftigere moment ved udgang af et sving takket være input fra HRC, mens ABS’en er blevet optimeret til banekørsel ved høje hastigheder. Fireblades chassis er præget af en aggressiv, funktionel minimalisme, og maskinen er slank og kompakt. For at markere opdateringerne for 2019 har Hondas signaturfarvekombination Grand Prix Red HRC Tricolour fået mere markerede farveblokke, mens varianten Mat Ballistic Metallic er mere diskret. |