1910'erne
1910 Det berømte "Bar & Shield" logo bliver brugt for første gang. Det bliver optaget hos U.S. Patent office et år senere.
Mindst syv forskellige førstepladser bliver vundet ved race, endurance race og hillclimbs over hele Amerika. Alle syv vindere kører på Harley-Davidson® motorcykler.
![]() |
Det berømte "Bar & Shield" logo
|
![]() |
Den store Sherbie Becker
|
1911 "F-head" motoren bliver Harley-Davidson's "arbejdshest" til motorcyklerne frem til 1929.
1912 Byggearbejdet begynder på, hvad der bliver til det store seks etagers hovedkvarter og fabrik på Juneau Ave. i Milwaukee. Samtidig starter den separate Parts and Accessories afdeling.
H-D begynder at eksportere motorcykler til Japan, hvilket er det første salg uden for USA. I USA vokser forhandler netværket til over 200.
![]() |
En typisk forhandler på dette tidspunkt
|
1913 Racer afdelingen starter, med William Ottaway som første assistent til William S. Harley. Samtidig kan "Forecar delivery van" fås for første gang.
![]() |
William Ottaway
|
1914 Man kan nu købe en sidevogn's Harley-Davidson. F-head cyklerne fås nu med koblings- og bremse pedaler.
H-D Motor Company deltager officielt i motorcykel race dette år. Den første Racer ingeniør er William S. Harley. I løbet af få år, bliver Harley-Davidson teamet kaldt for "Wrecking Crew" på grund af deres totale dominans i sporten.
2-gears transmissionen i det bagerste nav bliver introduceret i Model 10F, men kun i 2 år. Det blev patenteret af William S. Harley, og det fungerede godt, men blev opgivet for at forbedre transmissionen i 1915 med et 3-gears design.
![]() |
H-D teamet Wrecking Crew
|
1915 Harley-Davidson motorcykler fås nu med 3-gears transmissions med primær og sekundær træk i samme side.
1916 Bladet "The Enthusiast" udkommer første gang og begynder dets regering som det længste udgivede motorcykel magasin i verden.
1917 I dette år bliver ca. hver tredje Harley-Davidson motorcykel solgt til militæret i USA. "The Quartermasters School", en afdeling af Harley-Davidson der oplærer militærets mekanikere til Harley-Davidson motorcykler, åbner i juli. Den bliver senere til "the Service School".
Salget af Harley-Davidson trædecykler begynder. Enkelte dele laves af Davis Sewing Machine Co. i Dayton, Ohio. Cyklerne sælges gennem H-D forhandler nettet.
1918 Nu bliver næsten halvdelen af alle Harley-Davidson motorcykler solgt til USA's militær til brug i første verdenskrig. Ved krigens slutning, regner man med at hæren brugte ca. 20000 motorcykler i deres tjeneste, hvoraf de fleste var Harley-Davidsons. Dagen efter at kapitulerings papirerne er underskrevet, er korporal Roy Holtz fra Chippewa Falls, Wis., den første Amerikaner der kører ind i Tyskland. Han kører på en Harley-Davidson.
1919 Den 600 ccm 2 cylindrede bokser Sport model introduceres og bliver meget populær på den anden side af atlanten. Motorcyklen er speciel for Harley Davidson, ikke kun på grund af boksermotoren, men den bliver hurtigt kendt for at være usædvanligt lydsvag.