Velkommen til 1970'erne
I dette årti begynder BMW igen at producere motorcykler i et antal der minder om deres tidligere storhedstid. Mellem 1969 og 1973 bliver der solgt 35370 R 75/5. Ændringer i 5 Serien er meget små, hvis overhovedet nogen, og det afspejler BMW's tradition for at forbedre ud af nødvendighed og ikke på grund af et modelune. Investeringer i værktøj og maskiner til Spandau fabrikken gør den til en fuld produktions fabrik og alle motorcykel dele bliver nu fremstillet af dem selv. Horst Spinter klarer også en generel mangel på arbejdskraft ved at ansætte udlændinge, dermed vokser BMW's Motorcykel afdeling fra 850 til 1500 ansatte.
1970
Ikke færre end 12287 motorcykler kører ud fra fabrikken i 1970. Det er den største produktion i 15 år - men ikke nok til at BMW kan klare efterspørgslen. Der sker vigtige forandringer i topledelsen: Eberhard von Kuenheim afløser Gerhard Wilckes som bestyrelses formand.
1971
BMW åbner sin testbane i Aschheim nord for München. Dermed får ingeniørerne meget bedre forhold til at udvikle nye modeller. Antallet af motorcykler på vejene i Tyskland når sit laveste punkt, 133113.
1972
München er vært for de olympiske lege. BMW's nye hovedkvarter er lige blevet færdig og ligger lige op til den Olympiske Park. Tidligere vanskeligheder er nu overstået, og ved årets slutning er den månedlige motorcykel produktion på 2000 for første gang.
1973
I dette år fylder BMW 50 år og deres motorcykel nr. 500000 ruller ud. Tiderne har ændret sig og det ses tydeligt på BMWs nye R 90 S. En 900-cc 67 hk fart monster, der er fabrikkens hidtil største og hurtigste maskine, samtidig bryder den endelig den 50-år-gamle 750 cc grænse. Denne maskine med styrkåbe og flotte farve finish giver den titlen som “Tysklands mest sexy superbike.” 24000 bliver produceret i de næste tre år. Stoke 6 serien kommer også ud i dette år med modeller på 600, 700 og 900 cc og sælger samlet 55000 stk. Spandau fabrikken arbejder nu på fuld kapacitet, og producerer 25000 motorcykler om året. BMWs anseelse vokser yderligere da de vinder Maudes Trophy på Isle of Man.
1974
6 Serien bliver nu masseproduceret og forførste gang tilbyder BMW 5-trins gearkasser på deres gadecykler. R 75/6 bliver den første model med skivebremse foran. I bedste BMW stil, kører Helmut Dahne sin R 75 fra München til Isle of Man Production TT, slutter på en tredje plads og kører hjem på den bagefter.
1975
De ventilerede bremseskiver er nyheden på BMW's motorcykler dette år, og de forbedrer bremseevnen væsentligt. Og en gammel motorcykel feature, kickstarteren, bliver endelig fjernet fra motorcyklerne. En ansat, Rudiger Gutsch, bygger sin egen private enduro motorcykel dette år. Den bliver senere brugt som basis for udviklingen af on-road/off-road BMW'er i 1980.
1976
BMW rykker igen med udviklingen af Stoke 7 1000-cc R 100/7. Dens sportlige bror, R 100 RS, kommer også på markedet. Som R 100/7, har den en 1000-cc motor der yder 70 hk ved 7250 o/min, og en topfart på 200 km/t. Det er den første motorcykel med fuldkåbe. Kåbe designet forbliver stort set uforandret indtil 1993. R 100 RS fås i en utraditionel røgfarvet rød. Til trods for de fire-cylindrede konkurrenters fremmarch, følger BMW's twin med da Reg Pridmore vinder 1976 AMA superbike titlen på sin R 90 S.
1977
R80/7 tiltrækker sig opmærksomhed fra politiet verden over som det bedste kompromis mellem 1000cc motorens styrke og den letkørte 750'er. For nogle, er det den bedste af Stroke Seriens modeller. De faldende salgstal på det lukrative U.S. marked (BMW falder fra 6. til 11. pladsen i popularitet) er et signal til BMW, og firmaet begynder nu at kigge på nye designs.
1978
Som touringcykel bliver R 100 RT en trend sætter, der i 78 tilbydes med fuldkåbe. Mens de mere racerorienterede motorcyklister grinede af den store firkantede cykel, så var den elsket af langturs kørerne for dens komfort. Den kommer ud i den populære røgfarvet rød men også i nogle ikke så populære farver: flaskegrøn og en kombination af brun og cremefarvet. I den anden ende af spektret kommer dette år R 45, BMW's mindste twin. En 473-cc motor der yder 27 hk ved 6500 o/min, men R 45 er et hit hos forsikrings selskaberne og en forbier hos publikum, der vil have flere kræfter.
1979
BMW vinder det tyske Off-Road mesterskab og begynder at opbygge anseelse i denne kategori. Imens begynder slagstallene at stie i England, de stiger med 61%, mens det i USA ser noget mere trægt ud. BMW's succes i England skyldes hovedsageligt politiet, der foretrækker BMW motorcykler. Hele 86 BMW forretninger er åbnet i england for at møde efterspørgslen.