Velkommen til 1960'erne
1960'erne er et årti med meget langsom udvikling for BMW's Motorcykler. Efter at have klaret en næsten økonomisk udslettelse, giver et midlertidigt skift, væk fra motorcykel produktion, for at opbygge sin bil produktion. Selvom BMW holder lav profil i motorcykel race, fortsætter salget med at stige, baseret på deres resultater på racerbanerne og nogle små nyheder på cyklerne.
1960
Dette er året hvor R 69 S kommer ("S" for "sport" model). Den er af mange anset for at være den "klassiske" BMW motorcykel, R 69 S er den hurtigste Boxer til dato, med en tophastighed på 175 km/t og 42 hk ved 7000 o/min. Den har en tandhjulsdreven knastaksel og så har motoren lejer "allevegne". Også udkommet dette år er R 27 en 1-cylindret motor monteret med gummiklodser for at fjerne vibrationer. Det er den sidste 1-cylindrede model indtil F 650 Funduro, og den sælger 15000 enheder i dens 7 årige produktionsperiode. R 50 S er en anden udgivelse der er værd at bemærke, da den bliver BMW's hurtigst snurrende 500 cc motor. Til trods for dette, måtte man konstantere at der var forventet mere end den kunne levere og R 50 S slår aldrig igennem, og opnår kun et salg på 1634 gennem 3 år.
1961
Et stort år for BMW og deres R 69 S, efter at have sat en ny 24-timers verdensrekord med et gennemsnit på 153,8 km/t ved Barcelona 24-timers og Thruxton 500 Mile. Året slutter med flere rekorder ved Montlhery i 24-timers løbet (175,95 km/t) og 12-timers løbet (175,79 km/t). Der er ikke noget at sige til at R 69 S's præstationer giver BMW international anerkendelse. Også i dette år, skifter BMW fra håndsamlede biler til rene produktionslinie modeller med BMW 1500. Dette er en anden "klassisk" model i BMW's stald, og BMW 1500 skaber vejen for den fremtidige BMW bil berømmelse, samtidig stiger salget af biler med lynfart.
1962
Produktionen af Isetta stoppes; BMW laver nu kun "ordentlige" biler.
1963
Der er ikke megen nyskabelse i dette år, men aktionærerne er ikke desto mindre glade. For første gang siden 2. Verdenskrig, kan BMW betale aktionærerne en dividende baseret på et profitabelt år. BMW er for alvor tilbage på markedet.
1964
Det de har tabt i motorcykel sporten kan nu vindes i bil sporten: BMW 1800TI vinder 27 ud af 28 race den deltager i.
1965
BMW Triebwerksbau GmbH i Allach, stiftet i 1955, sælges.
1966
Produktionen af 1-cylindrede modeller stoppes. Den succesfulde 02 serie stimulerer bil salget.
1967
BMW sælger dette år motorcykel nr. 250000 siden 2. Verdenskrig. Og selvom firmaet har større fokus på det eksploderende bilmarked (det er steget med 133%), så kører motorcykel produktionen stadig stabilt, omend lidt roligt (6000 maskiner dette år). Der kommer ingen nye modeller fra 1961-1969, men specielle eksport versioner til USA af R 60 og R 69 (kaldet R 60US og R 69US) ser BMW gå tilbage til brugen af teleskopgafler fra Earles-type. Denne forandring sætter standarden for Stroke 5 Serien i 1969.
1968
Med den 6-cylindrede coupe E9 Serien, kan BMW atter pudse sit sport image.
1969
Dette år begynder med at BMW flytter sin motorcykel produktion til Spandau forstaden i Berlin, 1969 er også året hvor BMW for alvor lægger energi i motorcykel udviklingen efter næsten et årti's stilhed. Stroke 5 Serien har et mere moderne udseende, elstarter og bil-lignende teknik. Det er den første letvægts produktion 750 cc motor siden 1941 og markerer den største forandring siden R 32 rullede ud i 1923. R 50/5, R 60/5 og R 75/5 kommer alle ud med teleskop forgafler. Motoren er tilgengæld 'vendt rundt' nu ligger knastakslen under krumtapakslen og stødstængerne kører i rør på siden og under motoren. I 1969 begynder BMW at tilbyde farve muligheder selvom de som udgangspunkt stadig er i sort, hvid og sølv. Man kan ikke længere få sidevogn fra BMW, da de nu kigger mod fremtiden.