Velkommen til 1950'erne

Med tiden, blev de strenge restriktioner, overfor Tyskland, ophævet. BMW var endelig fri til at fortsætte produktionen i alle sine afdelinger. På kort tid genetablerede de deres verdens omspændende ry som eminent motorcykel fabrik. De genoptog også produktionen af håndlavede sportvogne. Selv flymotor afdelingen fik lukrative kontrakter. Men mod enden af 50'erne, med dalende motorcykel salg, sluttede æraen ""Wirtschaftswunder"" (økonomisk mirakel) og sendte atter BMW ind i finansielle bekymringer.


1950

BMW starter det nye årti i top form. R 24 produktionen er på 17000 enheder, og den nye R 25 med baghjuls affjedring skal erstatte R 24. R 23 er den mest producerede motorcykel i BMW's historie med et antal på 47700 maskiner. Det er også i dette år at BMW udgiver R 51/2, deres første twin (baseret på ældre design) siden krigen. Det er en opdateret version af R 5, dens 500 cc topventilede motor yder stort set det samme som sin forgænger, 24 hk ved 5800 o/min.


1951

R 68, der bliver kendt som ""100-mile racer,"" er den første tyske gade motorcykel der når 160 km/t. Den bliver første gang fremvist ved den Internationale cykel og Motorcykel udstilling, og er et tydeligt signal om at BMW er på vej tilbage som top producent af motorcykler. R 68 yder 35 hk ved 7000 o/min, den højest ydende og hurtigst snurrende motor endnu. BMW introducerer også R 51/3 dette år. Det er den første af de nydesignede efterkrigs maskiner og den første BMW motor uden drivkæder i motoren. Andre nyskabelser er generatoren, der producerer hele 160 watt (60 var gennemsnittet på denne tid). BMW kører nu på fuld kapacitet med en produktion der hopper fra 9450 til 17100 maskiner på et enkelt år.


1952

BMW efterfølger makedets krav om en motorcykel med sidevogn ved at lave R 67. Det er BMW's første 600-cc topventilede twin og den første motorcykel over 500-cc siden krigen. Denne model introducerer dobbelt virkende tromlebremser og modellen forbliver uændret frem til 1954. BMW's motorcykel produktion fortsætter med at vokse og når 25000 enheder pr år.


1953

Med baghjulsaffjedring via en svingarm og den hydrauliske teleskopgaffel foran, begynder BMW udviklingen af Rennesport (RS) Serien. Forgaflen forbedres med introduktionen af to-vejs dæmpning. BMW opdaterer også R 25 til R 25/3, den mest succesfulde motorcykel til dato. Med tophastighed på 120 km/t, sælger R 25/3 hele 47000 enheder gennem dens produktionstid, hovedsageligt på grund af forbedringerne ved karburatorerne og motoren, som når effektive 40 km/l i forbrug. Da BMW når til cykel nr. 100000 siden krigen, falder kravet efter de tungere cykler.


1954

Et år efter den er kommet på markedet, bliver RS Serien specialiseret til at deltage i race. BMW etablerer sig godt i sidevognsrace dette år, da Wilhelm Noll og Friz Cron bliver verdensmestre. BMW bliver dominerende i "World Sidecar Championship" hver eneste år fra 1955 til 1974.


1955

BMW, der nu er tynget af de store udgifter til bil produktion, bryder med Eisenbach fabrikken, der så bliver til Automobilwerke Eisenbach. I motorcykel produktionen erstatter R 50 (26 hk ved 5800 o/min), R 51/3. Cyklen kritiseres for at se gammeldags ud, og sammen med et dalende motorcykelsalg, går BMW ind i en tid med økonomisk ustabilitet. R 26, kendt for sin komfort og stil, kommer også på markedet i dette år, og den introducerer Earles-Type forgaflen i BMW's motorcykel program.


1956

De nye modeller der bliver introduceret af BMW kommer på et marked med meget sløvt salg. Der bliver kun solgt 3500 R 60'er og kun 1300 af dens mere kraftfulde fætter, R 69. Under presset fra den dalende økonomi, begynder tyske firmaer at skrue ned for blusset. BMW fyrer 600 ansatte, og sænker motorcykel produktionen fra 23531 i 1955 til 15500 i '56. Med flere og flere af de store maskiner på lager og mangel på olie på grund af Suez krisen, fokuserer BMW nu på mere brændstof økonomiske maskiner.


1957

I dette år bliver tingene kun værre. Motorcykel produktionen hos BMW falder yderligere - fra 15000 til 5429 denne gang. Konkurrerende fabrikker som Adler, DKW og Horex stopper deres motorcykel produktion helt. BMW stopper med at udvikle nye modeller, og fokuserer istedet på at få deres maskiner afsat i USA og England.


1958

Den finansielle ballon springer nu for BMW. Med deres penge reserver opbrugt, verserer der rygter om fusioner og opkøb. Selvom produktionen er steget lidt til 7156 maskiner, ser BMW's fremtid alt andet end sikker ud. Der kommer ingen nye modeller i dette eller det næste år.


1959

For lidt salg (produktioner er kun 8412 maskiner dette år), for meget på lager og en opbrugt pengereserve, sender BMW ud i en økonomi med negative tal på bundlinien. Konkurrenten Daimler-Benz kigger på BMW som et muligt opkøb og rygter begynder at cirkurlere. Men Dr. Herbert Quandt, en bankmand med stor anseelse og selv motorcykel entusiast, støtter det trængte firma. Hans tillid til BMW virker smittende og inden længe er der andre investorer der putter penge i BMW. MAN, en velkendt lastbil fabrik, køber BMW's fly afdeling i Allach og dækker gælden. Selvom dette betyder enden for BMW's engagement i flyindustrien, kan firmaet nu forblive i produktion.