Velkommen til 1930'erne
Mens Amerika's økonomiske trængsler begyndte at få indflydelse på den tyske økonomi, fortsatte BMW sin fremgang i disse ellers så trængte år. Frigivelsen af næste generation Twin motorer, plus en ny linie med mindre, mere benzinøkonomiske modeller, bar BMW gennem de trange kår. Ved slutningen på dette årti, med 2. Verdenskrig lige om hjørnet, havde BMW skiftet til et højere gear, med stor produktion til den Tyske krigsmaskine.
1930
Efter at have skabt sig et navn inden for racer sporten, trækker BMW sig midlertidig tilbage for at tage sig af påtrængende forretninger - nemlig den nationale økonomiske nedtur. De producerer deres mindste motorcykel, en 198-cc R 2. R 2 er den første motorcykel gearkassen bygget i direkte forlængelse af motoren. Den bliver markedsført som en bycykel, og R 2 er en stor succes for BMW. De når at sælge 15207 af dem. Meget af successen ligger i den tyske lovgivning, som giver frihed fra vej skat og specielle registrerings krav, for små motoriserede køretøjer.
1931
Med R2, konkurerer BMW i det store marked af skattefri 200cc motorcykler, hvortil man heller ikke behøver kørekort.
1932
De små motorcykler trives i den ellers ustabile verdens økonomi. Faktisk står det så slemt til at "Den store depression" tvinger 17000 tyske firmaer til at gå fallit. BMW rammes også hårdt, men det lykkes dem at forblive solvente ved at udvikle mere økonomiske modeller som R 4. Den er meget lig R 2, den har en 398-cc 1-cylindret topventilet motor, der kan yde 12 hk ved 3500 o/min.
1933
R 4 fortsætter med at sælge godt, og tiltrækker sig opmærksomhed fra det voksende "tredje rige". BMW's 4720 ansatte bliver, af det tyske militær, påbudt at producere R 4 i hærens olivengrønne farve. Mellem 1932 og 1938 bliver der produceret omkring 15000 R 4 til militæret. Denne store ordre hjælper BMW til at forblive solvente til trods for de store verdensomspændende økonomiske problemer. Det samme gør den første bil produceret på BMW's fabrik - 303 - som også kommer ud dette år.
1934
BMW's radiale motor 132, baseret på et design af Pratt and Whitney, kommer til live i München. Flymotor afdelingen bliver uafhængig og kommer mere og mere under indflydelse af nazistpartiet og militær politik. Motorcykel og bil produktion slipper til at begynde med for denne indflydelse.
1935
BMW introducerer R 12, en motorcykel der først og fremmest kendetegnes ved at være den første produktions model med hydraulisk teleskopgaffel. Denne nyudvikling er et stort skridt fremad i motorcykel produktionen. Med 745-cc yder R 12 20 hk ved 3400 o/min men vejer desværre samtidig hele 185 kg. Til trods for denne tunge krop, når R 12 en tophastighed på 120 km/t. Den er den mest succesfulde model i årene op til krigen, og gør at BMW vokser til 11113 ansatte og en årlig indkomst på 128 million rigsmark. Dette er det første år, hvor BMW producerer mere end 10000 cykler på et år.
1936
Wiggerl Kraus bringer BMW tilbage til racerbanerne for fuld gas på en "supercharged Kompressor" model. Denne "Kompressor" model vinder adskillige race for BMW og Tyskland inklusive det anerkendte Senior TT på Isle of Man. Denne cykel er en variation af Rudolph Schleicher's nye R 5. R 5 regnes selv, af mange, for at være den bedste cykel i 1930'erne. Med R 5, vender BMW tilbage til rørstel og introducerer baghjuls affjedring. Den topper ved 140 km/t, og R 7 har en 500 cc twin-motor med 2 knastaksler. Dens design er den ""klassiske skønhed"" der varer helt til 1960'erne.
1937
Den 28. november slår Ernst Henne igen land-hastigheds rekorden, denne gang når han 278 km/t og bliver udnævnt til "Verdens hurtigste mand på to hjul". Hans rekord holder i yderligere 14 år. I race er det også en BMW der gør sig bemærket, englænderen Jock West kører en Kompressor BMW's ved Isle of Man Senior TT. Igen sikrer BMW sig et ry for kraft og køreegenskaber, og dette tiltrækker sig det tyske militær's opmærksomhed, som så bestiller 15,000 340 cc R 35 1-cylindrede (en opdatering af den tidligere R 4). R 35 er den sidste 1-cylindrede maskine der har pladestel. Den yder 14 hk ved 4500 o/min og har en tophastighed på 100 km/t.
1938
BMW kører nr. 100000 motorcykel ud fra fabrikken. På dette tidspunkt har firmaet introduceret baghjulsaffjedring på alle cykler i produktionen startende med R 61. BMW introducerer hele seks nye modeller dette år inklusive den sidste 1-cylindrede før krigen, R 23. Andre modeller der er værd at bemærke er bl.a. R 51 som specielt politiet var glade for, og R 66 den stærkeste twin endnu (597 cc, 30 hk ved 5300 o/min). R 71 introduceres også dette år og er den sidste sideventilede BMW.
1939
Ved begyndelsen af 2. Verdenskrig har BMW 27000 ansatte. En meget stor del af firmaet er nu beskæftiget med at producere fly, og den 14-cylindrede 810 radiale motor der sidder i Focke-Wolf 190 jager flyet. Faktisk er hele BMW's overordnede strategi nu rettet mod de militære behov ligesom alle konkurenterne har gjort. Men motorcykler er stadig en stor del af BMW's ansigt og i dette år bliver Georg ""Shorsch"" Meier den første udlænding på en udenlandsk maskine (en Kompressor) der vinder Isle of Man Senior TT. Den engelske teamkollega Jock West giver BMW en andenplads ved samme løb.